دیاریم - Diyarim

تبریزیم گول شّهّریم شانلی دیاریم - باشی طوفانلی دیاریم ائلی ایمانلی دیاریم ...

در سایتی مطلبی دیدم که نویسندۀ آن با نام مستعار غیرتلی آذری در بارۀ ضرورت آموزش زبان قومیت های ایرانی با منطق و دلیل بحث کرده است . بهمین جهت در ادامۀ مطلب می توانید آن نوشته را بخوانید . حتی عکسی را که ملاحظه می کنید مربوط است به همان نوشته . پس در اصل بنده محتوای نوشته و ضرورت آموزش کلاسیک زبان قومیت ها را نیز قبول دارم و در این ، جای شکی نیست .

 

آنچه که من چه در فیس بوک و چه در بلاگ اسپوت و یا در سایر نقاط فضای مجازی فریاد میزنم ، این است که ما در مناطق ترک نشین کدام زبان ترکی را میخواهیم آموزش دهیم ؟ ترکی روس زدۀ قفقاز را که به مرور زمان و در طی یک قرن و از وقتی که قسمت های شمالی و شمالغرب ایران را از مام وطن جدا کرده و به روس ها دادند ، بعنوان زبان ترکی میخواهند آموزش دهند ؟ مدعیان آموزش زبان ترکی در ایران آیا متوجه این مهم هستند که زبان محاوره ای ترک زبانان ایرانی با ترک زبانان ایران شمالی (جمهوری جعلی آذربایجان) فرق فاحشی دارد ؟ گذر یک قرن از تاریخ و مجالست آذری زبانان ایران با فارس زبانان ، ایضاً ترک زبانان ساکن در قطعات جدا شده از ایران با روس ها چه تغییراتی در زبان این دو منطقه به وجود آورده است ؟ ار طرفی آیا مسئولین می دانند که پان ترکیست ها به بهانۀ وحدت زبانی ، بیشتر از بیست میلیون ایرانی ترک زبان را میخواهند از ایران جدا و با شش میلیون ترک قفقازی ایرانی الاصل آریائی یکی کرده و بعد از تجزیۀ ایران ، با همکاری ترکیه به فکر تأسیس یک نظام جدید از مرزهای بلغارستان تا مرز های چین تحت عنوان خیالی « دنیای واحد ترک »  هستند ؟

اگر میخواهیم به فرزندان آذری زبان ترکی آموزش دهیم ، زبانی را باید به آنها یاد بدهیم که گوششان به همان زبان ترکی که والدینشان یادشان داده عادت کرده است . اکنون اگر زبان فارسی امروز را با زبان فارسی دویست سال پیش مقایسه کنیم ، غیر از این است که زبان فارسیِ دو زمان متفاوت با هم فرق کرده و برای آنهایی که در ادبیات فارسی مطالعه ای ندارند زبانی غریب به حساب خواهد آمد ؟! دقیقاً زبان ترکی آذری ایران با زبان ترکی قفقازی نه تنها این فرق را دارد بلکه از نظر گرامری نیز وجوه افتراق متعدد در این دو زبان مشاهده می شود . که انشاالله به شرط بقای عمر در همین وبلاگ و یا در وبلاگ آذربایجان90 به مدیریت سرکار خانم سیمین نمازی در لوکس بلاگ و سایر وبلاگ هایی که دوستانم بر من تکلیف کنند  به شرح وجوه تشابه و افتراق دو زبان ترکی و همچنین آموزش زبان ترکی آذری ایران خواهم پرداخت .

لطفاً در قسمت ادامۀ مطلب نوشتۀ غیرتلی آذری را بخوانید .


ادامه مطلب
نویسنده: یازیچی ׀ تاریخ: جمعه 9 اسفند 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برنده و بازنده در یک قاب

نویسنده: یازیچی ׀ تاریخ: پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:برنده,بازنده,فوتبال,تونی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

تراکتورون اویونچو لاری : ساغ اولون کی اوُزوُموُزی آغارتدیز . (بازیکنان ترکتور : سلامت باشید که رویمان را سفید کردید) . وبلاگ دیاریم

تبریزی ها و سایر شهر های آذربایجان دیشب بخاطر برد شیرین تیم فوتبال تراکتور سازی ر مقابل تیم الاتحاد عربستان تا ساعاتی گذشته از بامداد شادمانی کردند . بیاری خدا و حمایت تماشاگران پرشور و بازیکنان باغیرت تیم فوتبال تراکتور سازی ، افتخاری دیگر در مسابقات جام باشگاه های آسیا برای ایران رقم خواهد خورد . به امید آن روز شادی بخش

 

نویسنده: یازیچی ׀ تاریخ: پنج شنبه 8 اسفند 1392برچسب:تراکتورسازی,فوتبال,الاتحاد,آذربایجان,شادمانی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

از قدیم گفته اند که حرمت امام زاده را خادمش باید نگهدارد . اینبار صحبتم در مورد سینمای نیمه جان ایران و کارگردانان بی اطلاع از موازین دینی و ارزش های ملی و مذهبی است . فیلمی بنام رستاخیز با هزینه ای سنگین ساخته می شود . بی آنکه به موارد حساس و آنچه که مردم شریعتمدار ایران جزو خطوط قرمز باور های خود حساب می کنند توجه داشته باشند . (که همواره توجه نداشته اند!)  انچه که محصول کار یک گروه از زبده ترین فیلمبرداران و صداگذاران و تدوینگران بوده و صحت این ادعا با غربال جوایز جشنوارۀ فجر امسال توسط عوامل مختلف فیلم رستاخیز ثابت می شود ، موجب رنجش خاطر مردم متدین و عاشقان حضرت ابوالفضل العباس سلام الله علیه گردید . کی دیده شده که مقدسین و بزرگان دین در قاب تصویر سینما توسط  جهرۀ یک بازیگر نمایش داده شود ؟ این چه دهن کجی است که بعضی مثل کارگردان و تهیه کنندۀ فیلم رستاخیر (آقایان درویش و عایقلی زاده) به مردم می کنند ؟ از کی یک بازیگر را در یک فیلم دینی و اسلامی بجای یک شخصیت مقدس نشان داده اند ؟ شما خواستید تابو شکنی کنید ؟ آنهم در مورد یک شخصیتی که نزد مردم شیعه از احترام منزلت بالایی برخوردار است ؟ زهی خیال باطل ! آقای درویش : شما ده قدم از کارگردان فیلم محمد رسول الله جلو تر زده اید ! او باوجود اینکه معتقد به دین مسیحی بود چنین جسارتی نکرد که نقش علی علیه السلام و پیامبر اعظم را بیک بازیگر بسپارد ، ولی شما این جسارت را کردید و بدانید که تاوان این جسارتتان را خواهید داد . و مسئول مؤسسه ای که با سرمایه گذاری روی این فیلم ، بر جسارت شما به ساحت ابوالفضل العباس سلام الله علیه صحه گذاشته اگر در آتش خشم ملت شیعه نسوزد حتماً به غضب سقای کربلا گرفتار خواهد آمد .

در اینجا جهت سخنم را به مسئولین باصطلاح اصلاح طلب وزارت ارشاد اسلامی برمیگردانم . آیا شما هنوز این تشخیص را نداده اید که عوامل فیلم رستاخیز(از سرمایه گذار گرفته تا کارگردان و تهیه کننده و فیلمبردار و...) تا چه میزان بر ارزش های دینی و مذهبی پایبند هستند ؟ ایا بازهم شاهد چنین فجایعی در سینمای ایران خواهیم بود ؟  

این نوشته در وبلاگ هادی در بلاگ اسپوت نیز بارگذاری شده است

نویسنده: یازیچی ׀ تاریخ: پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:رستاخیز,ارشاد,فیلم,جشنواره, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , diarim.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com